Technologická společnost NNIT se účastnila pilotního projektu „flexibilita“ a odpovídala i v rámci dialogu o flexibilitě, který byl součástí pilotního projektu. Pilotního projektu se za NNIT Czech Republic s.r.o. zúčastnily Gabriela Vaňková, HR Manager, a Daniela Černá, HR Business Partner. Podrobnější informace o flexibilitě ve společnosti NNIT jsou dále uvedeny v příloze tohoto materiálu.

1. Jak byste vyhodnotili dosavadní úroveň a možnosti flexibilních forem práce ve vaší společnosti (respektive před vstupem do pilotního flexiprojektu)? 

Jsme poměrně flexibilní z hlediska využívání širokého spektra zdrojů pracovníků a nebojíme se ani zaměstnávání pracovníků ze států mimo EU. Jsme zvyklí pracovat v maticově řízené organizaci, což samo o sobě vyžaduje flexibilitu v řízení a organizaci práce. Nabízíme časovou a do jisté míry i místní flexibilitu. Pozitivně se stavíme také k flexibilním úvazkům a jsme otevřeni i dalším formám flexibility, nicméně se jedná spíše o podvědomý, nijak formálně popsaný, přístup. Jsme si vědomi, že ve využití máme mnoho rezerv a často narážíme na interní předsudky a zažitou praxi, což je obtížné odbourat.

2. Myslíte si, že stávající situace na trhu práce má či měla vliv na úroveň a zavádění flexibilních forem práce ve vaší společnosti?

Částečně ano. Především z hlediska vyhledávání kandidátů to jistě vliv mělo, ale nedostatek pracovníků v IT odbornosti je pro nás dlouhodobá záležitost. Současná situace na trhu práce tento boj o talenty z našeho hlediska jen přiostřila. Faktem zůstává, že momentální situace na trhu práce nutí firmy zamyslet se nad zavedenými postupy a více přemýšlet nad budoucím vývojem trhu práce a pracovní síly a zároveň se snažit o diskusi se státním aparátem, která ideálně povede ke „zflexibilnění“ státní správy v oblasti zaměstnanosti.

3. Jaký byl vás původní záměr se zaváděním flexibilních forem práce, čeho jste chtěli dosáhnout?

Původně jsme se soustředili na nové zdroje kvalifikovaných kandidátů a oslovení skupin, na které jsme doposud aktivně necílili.

4. Jaké byly a jsou dle vaší zkušenosti největší překážky pro zavádění flexibilních forem práce ve vaší společnosti? (Například s ohledem na stávající interní předpisy či legislativní prostředí na trhu práce).

Flexibilní zaměstnávání (včetně vykrývání krátkodobějších potřeb) dlouhodobě naráží na úpravy v zákoníku práce, které definují poměrně složitý aparát pro ukončování pracovního poměru. Z tohoto důvodu se pak jako nejvhodnější varianta jeví zaměstnávání na dohody, což sice přináší větší flexibilitu, ale zároveň ovlivňuje výši celkové odměny (benefity apod.) zaměstnance, čímž naše nabídka přestává být pro kandidáty zajímavá.

Interně se stále diskutuje problematika HC vs. FTE, kdy mateřská společnost striktně pracuje s HC, aniž by zohledňovala či umožňovala například sdílení pracovního místa. Fakt, že neexistuje podpora ze strany státu, která by jakkoli motivovala zaměstnavatele aktivně vytvářet prostředí nakloněné flexibilním formám, celé situaci nepomáhá.

5. Kde byl a je ve vaší společnosti největší potenciál pro rozvoj flexibilních forem práce? (Kde byste například očekávali nejvýraznější přínosy/benefity).

V našem případě se jedná o pozice technické podpory, projektové řízení a pak samozřejmě podpůrné pozice.

6. Jaké postupy jste zvolili při zavádění flexibilních forem práce v rámci vaší společnosti?

V první fázi jsme se soustředili především na jasné vymezení toho, co to pro nás znamená a jak konkrétně by to mohlo fungovat v naší společnosti. Klíčovým úkolem se pro nás stala práce s manažery spočívající v představení celého konceptu a jeho přínosu pro danou jednotku, vyjednávání konkrétních příležitostí a následná edukace manažerské populace. Důležitým prvkem je již zmíněná komunikace kandidátům a klientům a v neposlední řadě také zavedení flexibility do struktury celkové odměny.

7. Měli jste už nějaké pilotní projekty, témata v oblasti flexibilních forem práce nebo je stávající projekt vaše první zkušenost s pilotáží flexibility?

Jedná se o první projekt.

8. Jakým způsobem komunikujete a rozvíjíte téma flexibilních forem práce napříč vaší společnosti?

Komunikace je pro nás klíčová a soustředíme se na ní na všech úrovních. S ohledem na flexibilitu vedeme intenzivní dialog momentálně na třech úrovních, kde každá vyžaduje jiný fokus i úhel pohledu. Kromě debaty s centrálou, kde se zaměřujeme na vykreslení situace v České republice a propojení s globální i lokální strategií, se lokálně soustředíme na diskuse s top managementem a kandidáty. Zde klademe důraz především na očekávané trendy v oblasti zaměstnanosti a preference kandidátů. Celé téma potom prolínáme do dalších oblastí jako je struktura a komunikace celkové odměny, optimalizace procesů a aktualizace interních směrnic a pravidel.